måndag 31 maj 2010

Tomaterna har anlänt!!!


Enda gången jag i bloggsammanhang ens överväger textreklam är när jag vill slå ett slag för antingen Åbergs eller Ystad plantskola. Rolf i Ystad har varit min trädgårdsguru i 13 år nu och lotsat mig från glad amatör till hyfsat habil trädgårdskännare. Åbergs är en hyfsat ny bekantskap, jag upptäckte dem för bara 5-6 årsen. Men för en misslyckad frö-människa som jag är de guld värda. Inte bara för den trevliga, kunniga personalens skull utan än mer för det digra utbudet av frösådda småplantor till köksträdgården. Den riktigt late fyller hela sin köksträdgård med plantor från Åbergs; Rödkål, kryddor, bönor, pumpor och purjolök! Men riktigt så bekväm är ju inte jag. Dock blev det i lördags två kassar med plantor. Gul squash, dill (VEM orkar vänta på dill!!), persilja, några cremegula, fyllda tagetes som såg ut som ballerinor av Degas, samt fyra olika tomatplantor. Tre som inte skall tjyvas och en som ska!

Då det inte står namn på krukorna har jag redan glömt nästan allihop. Men en heter Supersweet 1000, har jag för mig. En var en mycket tidig rund, platt rysk...och ytterligare en bifftomat med kanhända spanskt ursprung, röd med gröna strimmor skall den bli. Och så den där tjyvvarianten-tror den var med grönt fruktkött, ja, som ni hör är jag riktigt hopplös. Men jag har satt en vit pinne i den som skall tjyvasm så den inte blandas ihop med de andra.

Det blåste kallt i Skåneland i helgen och regnigt var det bitvis. Små ombonade tomater kan då inte chockas genom direkt flytt till friland, utan måste varsamt avhärdas. Eftersom vi enbart är på landet under helgerna än så länge, står nu tomaterna och squashen på vår öjusa fönsterbräda i sovrummet därute. Men dillen och det andra kom i jorden.


I söndags tog jag även en snabb trädgårdsinventering. Glädjande nog har alla mina pioner utom en klarat vintern. Finlands vita ros har knoppar för första gången och mina söndergnagda äppelträd blommar, bokstavligen för livet, på bar kvist!

Alla mina fyra rhododendron och azaleor har lämnat oss liksom Blåregnet. Liquid Ambran jag varit så stolt över ser också heldöd ut!

Men det är bara att ta nya tag-nu är tid för eftertanke-två stora nya rabatter skall annläggas och tre gamla bli gräsmatta igen-så är livet i trädgården ibland, gammalt får ge plats åt det nya. Och det råder djungelns lag-den som inte överlever utan massvis med extra omsorger, blir i bästa fall flyttad eller som värst kasserad! Usch, jag tillämpar ju nästan arbetsplatsregler i min trädgård. Hårt och inte speciellt rättvist-men slutresultatet är förhoppningsvis en prunkande trädgård som tål att visas upp och njutas av under alla årets månader.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar