I min lilla gröna Trädgårdsbok står det den 10 maj 2001 såhär; Mina vackra luktärter drog iväg och blev långa spröt, Mollucella fröna och de dyra Bombaxen blev ingenting, jag är nog INGEN frömänniska!"
Och vad lärde jag mig av det?
Förra våren satte jag för första gången egna tomatfrön i mini-växthuset. De kom så fint, planterades om i ett lagomn soligt fönster i större krukor och knaaaaaak, drog iväg och blev rangliga innan jag hann avhärda och sätta ut dem på frilandet som jag förberett så noga. (I mitt fall betyder det att maken grävt där jag pekat!)Tyvärr kom de ut ganska sent, men två dagar innan första frostnatten i höstas plockade jag mängder av omogna gröna tomater som sen las i god lag och syltades in. Underbara både till Kalvstek och älg!
Men egna solmogna tomater att äta som äpplen, blev det inga, tyvärr.
I år köper jag mina tomatplantor på Plantskola (hoppas Åbergs har några kvar när vi skall dit nästa helg...)
För jag ÄR ju ingen frömänniska!
Jag vill så gärna-varje år köper jag massor av roliga påsar,, ofta både Thmpson, Mrs Fothergill och andra engelska sorter, och så sitter jag där och ser mina små plantor förtvina och dö. Tror man måste bo på landet för att kunna ha både stora och små växthus igång...
Men helgen som gick var enormt fruktsam-i jorden kom både portlak, lila morötter, yvå olika sorters rädisor (de gula träiga vill vi ju bara ha fröskidorna av!) och sen blev det blandad sallad, två sorters pumpor (varav en dammigt lila som jag ser mycket fram emot)rödbetor och slutligen sockerärter.
Precis allt jag behöver! Lite blomfrön åkte i marken av bara farten, Prins Gustafs öga, indiankrasse och solrosor, för de kan jag inte vara utan. Både ringblommor och Gurkört har själva fröat sig, så de får stå där de är.
I rena våryran beskar jag 22 av mina nu cirka 100 rosor (decimerade från 155 olika sorter!)så jag har en bit kvar.
Gladde mig åt att Ramslöken blommar i mitt woodland och verkar ha etablerat sig där, liksom min varigerade Ilex (järnek).
Så nu är det väl bara att sätta sig i trädgårdssoffan och rulla tummarna och lyssna på näktergalen, då?
(Eller så kan jag ju peka ut för maken var han skall rensa Kirskål och nässlor...)
Men några fler frön blir det inte i år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar