
I ens trädgårdssjäls alla skrymslen bor en längtan efter jord och ljus. Efter spirande fröer och knoppar som bär frukt.
I år har jag inte ens hunnit få fröerna i jorden, snopet nog. När vi var på landet förra helgen var det visserligen +15 grader, men ganska blåsigt. Det enda som hanns med var lillens sandlåda och hans nya gunga.
Mina 6 trädgårdsland är bara ett virrvarr av förra årets gamla växtdelar, lite gräs, mossa och sorkhögar.
I en trotsig rad växer den danska sjuårslöken (piplök) som jag köpte fröer till på Netto för säkert fem år sen. Där kan man snacka om en växt som sköter sig själv! År efter år kommer de upp och är vårens första primör. Goda att klippa över äggmackan eller att blanda i sallader.
Jag har mängder av fröer att ge bort till vänner och bekanta, bara säg till!
Maj i år har ju än så länge varit en vädermässig besvikelse. Vanligtvis åker vi ut till landet varje helg och donar i rabatter och har oss.
Det som inte kommit i jorden ännu lär väl knappast ge någon riklig skörd, men jag chansar ändå på lite rädisor, morötter och sallad. Säkra kort som är så goda att plocka och äta till frukost!
På landet blommar Gullvivor, tulpanerna är på gång och Narcisserna är som allra vackrast.
Ett år fick jag narciss-feber och köpte ett tiotal olika sorter i ljuva aprikos och persikofärger. Palmares, Spring Bride och allt vad de hette står nu och lyser som solar i det långa gräset.
Och de förökar sig villigt om än ganska långsamt.
En annan favorit i min tidiga vårträdgård är violerna. De bldar en tät matta och smakar subtilt och ljuvligt när man äter dem råa! Har länge tänkt kandera och spara i lufttäta burkar, men det har inte hunnits med..nästa år kanske!
Om jag hinner skall rosorna beskäras nästa helg, annars får de klara sig själva ett tag till. Jag har av olika orsaker tvingats vara sen med beskärningen förut och de blir vackra ändå, kanske lite mindre prunkande, men fina.
Längtar efter min japanska klätterros som är säsongens första blommare, och häl i häl slår Rosarïe d´Hay ut. En vacker rugosa med djupt, djupt lilaröda blommor, Den doftar fantastiskt och står i blom ända in på hösten..
Men dit har vi långt kvar-snart har vi försommar...hoppas på värme!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar