onsdag 28 mars 2012

Den långa vintern när allt frös...Men det kommer en vår!

Inte en dag har jag varit på min älskade Hattstuga sen i höstas. Men maken har, varje vecka, ibland två gånger.
Och för 2 månader sen kom han dit och upptäckte is på alla golv. Elementen hade frusit sönder.
Ingen hjälp från försäkringsbolaget(oväntat?! NOT!) och inget lösöre täcks av deras minst 3000- i självrisk, så alla mina pelargoner och agave som frusit sönder är bara ett minne nu.
Så jag ber vänner och bekanta, generösa okända och vänliga själar om sticklingar. I synnerhet av Attar of Roses, olika rosenknoppsvarianter, varigierade, Mårbacka mm mm
Jag kan inte leva utan pelargoner!
Vi har anmält oss till Tusen Trädgårdar så i augusti ska vårt lilla paradis visas upp för allmänheten, vi hoppas vildängen tagit fart då och att rosorna är som vackrast liksom köksträdgården, perennrabatter och inte minst dammen.
Två av mina stora svenska trädgårdsförebilder är Gunnel Carlsson och Hannu Sarenström, i sommar ska jag följa deras råd och ge dem en trädgård de skulle uppskatta.
Min trädgårdslängtan är nu stor och en envis förkylning gör att vi kan åka ut tidigast i påsk.
Och då ska jord vändas, luckras och gödas.
Och så ska det börja rensas, rosor ska flyttas och mullvadshögar krattas ut. Och så får vi se vad som inte överlevt en kall, bar vinter.
Den nya rabatten med isop, hibiskus och veronika som jag planterade i augusti ska bli spännande att uppleva i vårskrud...och alla fjolårets tulpaner och narcisser...längtar, längtar...
Och sen alla fester med fina, fina vänner i sommar. Hattstugan och VI kommer vara redo!

lördag 14 januari 2012

2012- året som ligger öppet som en sjö i gryningen...



Förra årets bloggande var ju ganska knapphändigt. Jag hade alldeles för mycket liv att leva för att hinna uppdatera en eventuellt intresserad omvärld om mina förehavanden.
Klubben tog en del roliga helger i anspråk, underbara härliga Rocknrollklubben. Där mina vänner "bor" och verkar. I höstas bokade jag dessutom merparten av banden till tre av kvällarna, S.K.U.R.K, tyska The Razorblades och Sonic Surf City från Peking!
Med flera...
Julen och Nyåret firades med hela barnaskaran (mer eller mindre) och med goda vänner. Jag är rikt välsignad på den fronten. När jag började våga leva igen så blev jag plötsligt navet i en stor och härlig vänkrets.'
Sommarens många fester på Hattstugan möjliggjorde för människor av de mest skiftande slag att lära känna varann. Men det är klart, tävlar man ihop i såväl Pilbåge som boule så blir det nog så.
För fem år sen kunde jag räkna mina vänner på EN hand, nu är de snart legio! Underbart!

Sen i höstas är jag också aktiv i Popstads-projektet och dessutom sen förra våren ena halvan av S&M DJ och quiz-duon som spelat på flera av Lunds restauranger och bäst av allt på Vaganza Trailerparks releasefest på Klaffbron i Malmö.

Det här året kommer att innebära än mer engagemang och roliga saker. Min hälsa har varit under utredning och jag ber och håller mina knubbiga tummar hårt för att det ska gå att reda upp alla mina sjukdomar så att jag ska kunna leva det liv jag så hett önskar.

På Hattstugan blev sommaren också lite annorlunda. I augusti hade vi Home-Swap med en engelsk familj i Dorset, vilket gjorde att vissa projekt o trädgården fick stå på vänt.
Dock är trädäcket nu mer än 2/3 klart och köksträdgården likaså.
I Somerset fick vi inspiration att anlägga en blomsteräng, så det är sommarens projekt, bilden överst visar den äng som är förlaga till vår blivande.
Dessutom ska det bli en barnträdgård i anslutning till Morfars Dunge (silverpäronen vi satte till minne av min pappa som gick bort 2004), en egen trädgård för minstingen och hans lille systerson som vi längtar efter och som beräknas födas den 9 maj!
Detta år har så många löften i sin säck, låt oss hoppas att de flesta infrias och sorgerna hålls borta ännu minst ett år...

söndag 22 maj 2011



När man längtar som mest så är den plötsligt här, våren! Eftersom jag fått ett segt och tråkigt virus missade jag häggen men det tar jag nu igen med blommande bondsyréner och konvaljer. Hela trädgården är fylld av min landskapsblomma Förgätmigej. Som en matta av ljusblå stjärnor...
Köksträdgården är så fin nu. I det största lannet har vi satt sättlök, sparrisärt, skärbönor, rädisor och morötter. I ett av de mindre ska det prunka av tio olika sorters solrosor, Ring of Fire är jag mest spänd på. Röd som en solnedgång och med namnet lånat från Johnny Cash kanske bästa låt. Där i samma odlingsbädd har vi också sått vallmo. Fyra olika sorter i nyanser från lavendel till aprikos. Mitt emot har vi det sista av lannena och där finns redan långt komna plantor av kronsärtsskocka, spetskål, stjälkselleri och dill. Som alla år har jag fuskat lite och handlat på Åbergs!

Runt Hattstugan lyser i år fälten gula av solgul raps. Skåne när det är som vackrast. På våra stora gräsmattor lyser miljoner gula solar i form av maskrosor, också vackert men inte riktigt som vi vill ha det. Den här söndagen skall därför ägnas åt gräsklippning och på vissa ställen några rejäla tag med lien.
Flädern har spritt sig som en präriebrand kring vårt hus, så även den skall tuktas hårt. Det är ju denna eviga balansgång, att kunna tåla vissa ogräs (eftersom man efter alla år nu resignerat för kirskålen, vitplistern och faktiskt den ljuva förgätmigejen!) men ändå visa att det faktiskt är VI som bestämmer. Vi gjorde nyligen om en gammal rabatt, tre små kuvade rosor som fanns här när vi flyttade in 1997, tror de är Rödhätte alla tre, hade nästan dukat under för gräs och kvickrot. Så vi grävde upp, gjorde större, och samplanterade rosorna med riddarsporre i tre olika kulörer samt ett vitt nattljus.

Det som ger mest glädje i trädgården så här års är upptäckten att många växter inte bara överlevt den stränga vintern, utan även spridit sig. Humleblomstren köpte jag på Åbergs för en del år sen och nu har de spridit sig över hela den stora parken.
Insekterna är inte lika många som de brukar, tycker jag, men de kanske bara är sena. Till 3-åringens stora glädje finns det i alla fall både rikligt med fjärilar och humlor. Bin har jag knappt sett några. Hoppas så att det inte är sant, det man sett tendenser till i USA och på andra platser, att mobilmasterna stör reproduktionen hos bisamhällen så att de helt dör ut. I så fall har teknologin ett alldeles för högt pris. utan bin inga växter, pollinering är viktigare än att vara nåbar 24/7!!
Hela vecka 22 skall vi ha fixarvecka på landet. Då får de vänner som kan och vill kika förbi och hjälpa till med lite vittning, grävning, målning, kullerstensläggning och allmänt fix. Det hela avslutas med en stor och trevlig fest!
Det är ju så man ska ha det på landet, en plats för umgänge, fester och att göra saker ihop. Men idag är det gräsklipp som gäller, och det skall läggas mellan jordgubbsplantorna som redan blommar så det står härliga till. I år ska vi inte glömma att näta dem, i fjol var det bara skatorna som fick färska jordgubbar!

torsdag 21 april 2011

När ett år känns som en månad....



Ett helt år sen jag skrev sist. Trädgårdsbloggar i all ära, men svårt att uppamma vare sig inspiration eller läsare om vintern. Jo, läsare finns säkert, såna som liksom jag själv suktar efter grönt, efter vår och blommor, humlesurr och koltrastars sång.
Vintern vi just lyckats slita oss ur var den längsta i mannaminne. I Skåne kom snön i mitten av november och låg kvar tills början av mars. Detta har nog inte hänt i modern tid. Men nu ÄR det vår. Längtan har ersatts av den där febriga känslan att inte riktigt hinna med. I år MÅSTE vi få ordning på vårt hus och trädgård. Vi ska nämligen ha ett husbyte med en engelsk familj i augusti, och de lär inte vilja ha provisoriska ellösningar inne och djupa gropar i gräsmattan ute.

Mellansonen har rensat vår damm, i helgen ska vi sätta igång pumpen så att inte alla mygglarver kläcks, det blir i så fall en sommarplåga som vi inte vill upprepa från i fjol.
Alla tulpaner som sattes i höstas har överlevt vinterns kyla och sorkangrepp. Den på bilden högst upp är först ut i år, en botanisk med lätt veckade blad vid namn Czar Peter.
Ser även fram emot de rosa narcisser som jag satt i lilla trädgården, "Pink Smile" heter de. Nu står de som stolta spjut i gräsmattan, bredvid min stora Louise Odier rosenbuske.
Förra helgen var vi tvungna att beskära våra största och äldsta klätterrosor hårt. Den japanska klätterrosen med sitt flor av vita enkla blommor hade blivit ohanterligt stor med armstjocka stammar längst nertill. Och den växte in under vinskivor och takpanel samt hade lyckats spräcka hela vår stallvägg på en hörna.
Nu får istället vår mörka skönhet Roseraï del Hay komma till sin rätt, nu skuggas hon inte längre av den japanska kusinen.
Det pågår även storstädning hos våra fågelvänner, pilfinkar, talgoxar och ett rödhakepar har bråda tider. Talgoxarna kommer som vanligt att få sina ungar i den gamla pumpen, samma visa varje år. I helgen kommer goda vänner från stan och skall fira påsk med oss, äta gott och umgås. Kanske lyckas vi lura dem att hjälpa oss att vitta huset. Det är nog flera år sen sist.


måndag 21 juni 2010

Min alp-Iris!


Med livet som insats klättrade maken på en bergssida när jag ville ha med en rotbit av denna skönhet hem! Nu blommar den villigt i juni varje år och har spridit sig vackert...så det var verkligen värt det!

Festsäsongen har startat!



Under den långa vintern drömmer man om prunkande blommor i rabatterna, egna krispiga grönsaker och mest av allt om att få samla familj och vänner omkring sig och ha fest.
I helgen hade vi sommarfest premiär-nästan hela barnaskaran på plats och många vänner. Grekisk meny och grillen i högform under översyn av gode vännen Bojan, som är en grillmästare av rang.
Då min nackskada har orsakat en del minnesfunktionsstörningar är jag ofta beroende av omvärldens förmåga att minnas det jag glömmer.
När det fallerar blir det som nu i helgen då vindolmarna glöms kvar i mikron (var goda även nästa dag!)och Kalamata-oliverna i kylen.
Desserten skulle ha krönts av vildrosblad, men det blev det inget av, då det helt fallit ur minnet.
Lyckat blev det ändå, om man betygsätter efter hur dags gästerna ramlar i säng. I det här fallet satt de sista övernattande uppe till halv 5!
Någon trädgårdsvandring hanns det inte med, men de flesta förirrade sig själva ut till poolen eller köksträdgården. Min trädgård som en gång var min stolthet är nu en vildvuxen djungel där ogräset vinner mark på bekostnad av rosor och dagliljor.
Resten av veckan skall ägnas åt rabattrensning och kanske börjar maken gräva de nya perennrabatterna.
Oavsett vilket så växer det. Nu blommar mina vackra irisar, kaprifolen sjunger på sista versen men rosorna står i knopp.
Och så kom de ovanliga mörkröda fibblorna tillbaka i hundratal. Tydligen växer de vilt bara på 3 andra platser i Skåne, så de är omhuldade gäster.
På Midsommar åker vi till goda vänner på fest, där har vi firat i många år, och trevligare Midsommar har jag aldrig stött på!
Men om en månad är det dags för nästa stora fest hos oss, och innan dess skall vi ha en litterär lunchbjudning i trädgården.
Då skall rosorna blomma och dess doft ligga som en mjuk dimma över marken.

tisdag 15 juni 2010

Skåne-inte bara Spiddekauga.....


Upphör aldrig att fascineras av olika landskaps tydliga skillnader.

Min mycket allmänbildade mor förstod inte vad jag talade om när jag berättade att dottern med pojkvän skulle åka och hjälpa till att vitta farmor och farfars hus i helgen. Vitta, det är något vi gör med våra gamla skånelängor, då och då.

Man stryker dem med flera lager kalkfärg och sen tar man kimrök och färgar hussockel svart som synden.

Vår Hattstuga var från början ockragul, tydligen en nyck förre ägaren drabbades av bara något år innan han avled. Första gången vi såg huset var det en gråkall, regnig, blåsig marsdag-leran på gårdsplanen matchades av gyttjepölarna på vägen som ledde dit.

Inte det bästa väder att bese sitt blivande paradis, men jag såg ändå potentialen. Kanske för att jag själv växte upp i ett solgult hus i Billingsfors och kände mig lite varm i hjärtat av åsynen av det smörblomsgula lilla stenhuset.

Men, redan första sommaren började den gula färgen flagna och vi ville bara ha ett vitt hus med blå vindskivor och fönsterspröjs. Ett typiskt Österlenshus i svalt vitt mitt i det gröna.

Vi har vittat ett par gånger, men långt ifrån varje år som man skall göra!

numera är större delen av huset ganska vit, men här och där syns det gula lysa igenom.

Kanske charmigt men inte särskilt snyggt.

Men nästa vår skall det ske-och tills dess njuter vi av att åtminstone kunna se grannarnas vita huslängor. De har nämligen målat med algavstötande vit plastfärg. Varför? Ja, det vete katten...

Varken miljövänligt eller speciellt trevligt, men vitt blev det.