onsdag 28 mars 2012

Den långa vintern när allt frös...Men det kommer en vår!

Inte en dag har jag varit på min älskade Hattstuga sen i höstas. Men maken har, varje vecka, ibland två gånger.
Och för 2 månader sen kom han dit och upptäckte is på alla golv. Elementen hade frusit sönder.
Ingen hjälp från försäkringsbolaget(oväntat?! NOT!) och inget lösöre täcks av deras minst 3000- i självrisk, så alla mina pelargoner och agave som frusit sönder är bara ett minne nu.
Så jag ber vänner och bekanta, generösa okända och vänliga själar om sticklingar. I synnerhet av Attar of Roses, olika rosenknoppsvarianter, varigierade, Mårbacka mm mm
Jag kan inte leva utan pelargoner!
Vi har anmält oss till Tusen Trädgårdar så i augusti ska vårt lilla paradis visas upp för allmänheten, vi hoppas vildängen tagit fart då och att rosorna är som vackrast liksom köksträdgården, perennrabatter och inte minst dammen.
Två av mina stora svenska trädgårdsförebilder är Gunnel Carlsson och Hannu Sarenström, i sommar ska jag följa deras råd och ge dem en trädgård de skulle uppskatta.
Min trädgårdslängtan är nu stor och en envis förkylning gör att vi kan åka ut tidigast i påsk.
Och då ska jord vändas, luckras och gödas.
Och så ska det börja rensas, rosor ska flyttas och mullvadshögar krattas ut. Och så får vi se vad som inte överlevt en kall, bar vinter.
Den nya rabatten med isop, hibiskus och veronika som jag planterade i augusti ska bli spännande att uppleva i vårskrud...och alla fjolårets tulpaner och narcisser...längtar, längtar...
Och sen alla fester med fina, fina vänner i sommar. Hattstugan och VI kommer vara redo!