onsdag 28 mars 2012

Den långa vintern när allt frös...Men det kommer en vår!

Inte en dag har jag varit på min älskade Hattstuga sen i höstas. Men maken har, varje vecka, ibland två gånger.
Och för 2 månader sen kom han dit och upptäckte is på alla golv. Elementen hade frusit sönder.
Ingen hjälp från försäkringsbolaget(oväntat?! NOT!) och inget lösöre täcks av deras minst 3000- i självrisk, så alla mina pelargoner och agave som frusit sönder är bara ett minne nu.
Så jag ber vänner och bekanta, generösa okända och vänliga själar om sticklingar. I synnerhet av Attar of Roses, olika rosenknoppsvarianter, varigierade, Mårbacka mm mm
Jag kan inte leva utan pelargoner!
Vi har anmält oss till Tusen Trädgårdar så i augusti ska vårt lilla paradis visas upp för allmänheten, vi hoppas vildängen tagit fart då och att rosorna är som vackrast liksom köksträdgården, perennrabatter och inte minst dammen.
Två av mina stora svenska trädgårdsförebilder är Gunnel Carlsson och Hannu Sarenström, i sommar ska jag följa deras råd och ge dem en trädgård de skulle uppskatta.
Min trädgårdslängtan är nu stor och en envis förkylning gör att vi kan åka ut tidigast i påsk.
Och då ska jord vändas, luckras och gödas.
Och så ska det börja rensas, rosor ska flyttas och mullvadshögar krattas ut. Och så får vi se vad som inte överlevt en kall, bar vinter.
Den nya rabatten med isop, hibiskus och veronika som jag planterade i augusti ska bli spännande att uppleva i vårskrud...och alla fjolårets tulpaner och narcisser...längtar, längtar...
Och sen alla fester med fina, fina vänner i sommar. Hattstugan och VI kommer vara redo!

lördag 14 januari 2012

2012- året som ligger öppet som en sjö i gryningen...



Förra årets bloggande var ju ganska knapphändigt. Jag hade alldeles för mycket liv att leva för att hinna uppdatera en eventuellt intresserad omvärld om mina förehavanden.
Klubben tog en del roliga helger i anspråk, underbara härliga Rocknrollklubben. Där mina vänner "bor" och verkar. I höstas bokade jag dessutom merparten av banden till tre av kvällarna, S.K.U.R.K, tyska The Razorblades och Sonic Surf City från Peking!
Med flera...
Julen och Nyåret firades med hela barnaskaran (mer eller mindre) och med goda vänner. Jag är rikt välsignad på den fronten. När jag började våga leva igen så blev jag plötsligt navet i en stor och härlig vänkrets.'
Sommarens många fester på Hattstugan möjliggjorde för människor av de mest skiftande slag att lära känna varann. Men det är klart, tävlar man ihop i såväl Pilbåge som boule så blir det nog så.
För fem år sen kunde jag räkna mina vänner på EN hand, nu är de snart legio! Underbart!

Sen i höstas är jag också aktiv i Popstads-projektet och dessutom sen förra våren ena halvan av S&M DJ och quiz-duon som spelat på flera av Lunds restauranger och bäst av allt på Vaganza Trailerparks releasefest på Klaffbron i Malmö.

Det här året kommer att innebära än mer engagemang och roliga saker. Min hälsa har varit under utredning och jag ber och håller mina knubbiga tummar hårt för att det ska gå att reda upp alla mina sjukdomar så att jag ska kunna leva det liv jag så hett önskar.

På Hattstugan blev sommaren också lite annorlunda. I augusti hade vi Home-Swap med en engelsk familj i Dorset, vilket gjorde att vissa projekt o trädgården fick stå på vänt.
Dock är trädäcket nu mer än 2/3 klart och köksträdgården likaså.
I Somerset fick vi inspiration att anlägga en blomsteräng, så det är sommarens projekt, bilden överst visar den äng som är förlaga till vår blivande.
Dessutom ska det bli en barnträdgård i anslutning till Morfars Dunge (silverpäronen vi satte till minne av min pappa som gick bort 2004), en egen trädgård för minstingen och hans lille systerson som vi längtar efter och som beräknas födas den 9 maj!
Detta år har så många löften i sin säck, låt oss hoppas att de flesta infrias och sorgerna hålls borta ännu minst ett år...