
Så kom då våren, efter den längsta vintern i mannaminne!
Tre månader med snö hade lagt sin tyngd över våra skånska skuldror och nu längtade vi efter luft, ljus och lite grönt...
Vi packade bilen som inför en 3 veckors semester till Toscana-barn, mat, kläder, mer mat, övervintrade fröer och annat skulle ju med, liksom de nyinköpta trädgårdsredskapen-speciellt kul med den sprillans nya, hutlöst dyra grensågen!
Vi körde de hemtama 7 milen, all snö var borta och för varje kilometer rann vinterns tungsinne av oss lite mer.
En snöfläck vid Tryde kyrka gjorde oss en aning nervösa eftersom vår Hattstuga ligger i en egen klimatzon-är det sol och vindstilla i övriga Skåne är det oftast horisontellt regn, hagel och kuling hos oss. Men farhågorna kom på skam-det fanns ingen snö hos oss heller.
Och ingen gräsmatta heller för den delen!
Vår hektar-stora "Park" med sina 150 olika rosor, exotiska träd och lång allmoge grusgång, var sig inte lik!
Där gräsmattan hade funnits när vi lämnade landet den 14 oktober, var det nu ett virr-varr av bruna maskformiga gångar, jordhögar och seg tung lera i stora sjok. Inte ett grönt strå...jo i rabatterna, och alltså helt fel!
Våra fruktträd som i fjol efter 11 år äntligen bar både äpplen och plommon, var ringbarkade och dessutom avgnagda ända upp i kronan.
Så medans sorkarna gnagt av barken och släpat runt i sina gångar så hade de usla rådjuren och hararna kalasat uppe i toppen. Ditsprungna på den bärande skaren!
Vi har haft det såhär förut, vid ett par tillfällen. Jag har då gråtit, maken muttrat, barnen klafsat kring i leran som en gång var vackert grön, och sen har vi bitit ihop, åkt till plantskolan och skaffat nya växter och sått nytt gräs på de naknaste plättarna.
Men NU -vad kan man göra när det inte ens går att se nen struktur, när träden är mördade?!
Min första impuls var att hyra en Bulldozer, asfaltera hela klabbet och sen göra en Go-cart bana . Men när tårarna torkat inser jag att det kommer att bli som varje vår-vi samlar ihop oss, tar vår vårlängtan och kavlar upp ärmarna. Sen åker vi väl till plantskolan och köper lite gräsfrö och hoppas på det bästa. Frukt får vi ingen i år-men å andra sidan slipper vi slita på vår nya svindyra grensåg! Vilken tur....
Det måste finnas något medel att mota bort mullvadarna? (Jag har också ett helt avbarkat äppelträd här. De höll sig dock till ett, blev väl mätta...)
SvaraRaderaVi har testat en sk. Mullvad-skrämma, med högfrekvent ljud-året efter var de fler än nånsin och jag hade huvudvärk...och skrämman som var ganska dyr gick snabbt sönder...har blivit tiåpsad om giftet Tom Cat av min trädgårds -guru , men det går ju inte med små barn och katter i grannskapet! Är nog dessutom olagligt...
SvaraRaderaKampen går vidare!
Känner igen det där med mullvadsgångar och förstörda växter... Man blir så less! Men det är svårt att försöka upprätthålla nån sorts proffsig trädgårdsstandard när man inte är i sommarstugan mer än enstaka helger och några veckor på sommaren. Det hinner hända mycket under tiden man är borta! Kaniner, rådjur, älgar... Nu för tiden har jag slutat bry mig, det får vara lite hur som helst.
SvaraRaderaDe har varit sällsynt elaka! Inte ett enda av våra fruktträd har skonats-ringbarkade och gnagda in till märgen!
SvaraRaderaJag förstår att vintern varit sträng för de små liven-men vill ändå inte ha dem i min trädgård!
Förstår att det är ännu svårare för er Annika-vi har trots allt bara 45 minuter med bil till landet!