
En koltrast kvittrade nere i parken där syrenerna nu fått stora svällande knoppar.
Startskottet för våren och för mig som skall till landet och se om trädgården. Massor av saker står på "Göra-listan" och som vanligt blir det väl bara en bråkdel som hinns med.
Det där med ris är en typisk vår-snackis!
Skall man ta bort riset om hösten, på våren eller rent av till sommaren när det börjat växa nytt grönt?
Jag brukar ta bort ris från mynta, gullris, spirea och lite annat ungefär vid den här tiden varje år. Då har eventuella fröer hunnit spridas eller ätas av småfåglarna. Dessutom är det enklare att se VAR sakerna växer, om man som jag är lite glömsk.
Det finns en särskild tillfredsställelse med att ta bort ris. Ljudet och känslan i fingrarna när det gamla torra riset knäcks med ett sprött "knaaak".
Och så blir det ju så fint efteråt.
I helgen skall jag också försöka rädda det som räddas kan i mitt lilla woodland. Mullvadarna och sork-monstren har ju rumstrerat om även där. Mitt bland ljusgröna rör av skira hosta-blad och små blyga ormbunkar, äkta Ramslök och en mängd julrosor med vaxiga blad och överjordiska blommor har det blivit en liten kulle. Den fanns där inte i höstas och jag har ingen aning om vad som finns därunder. Kanske är det sorkarnas högkvarter! Dit de tar sina skatter, mina lökar från tulpaner, påskliljor , crocusar och annat. Misstänker att de ratar alliumlökarna, för de skall ju inga djur gilla, enligt experterna!
Jag har satt Allium i alla mina rosenrabatter, de brukar blomma ett par år och sen försvinna helt-har ingen aning om vart!
Men det är ju det som är lite av tjusningen med att ha anlagt en stor parkliknande trädgård mitt ute på den blåsiga slätten. Bland alla ängar och fält. Vi försöker tukta naturen som lever tätt intill och den försöker ta över varje dag. Kampen mellan människa och ogräs är evig och skall nog så vara.
Jag skulle aldrig använda mig av kemikalier eller gift-det är inte bara miljövådligt, det skulle kännas som fusk!
Kampen går vidare mot små jordlevande däggdjur och kirskål och nässlor, för att inte tala om kvickrot!
Just nu står det 5-1....till dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar